Monday, January 11, 2010

Nostalgia 1

Zaman kanak-kanak ku masih ku kenang. Hingga kini banyak kenangan yang masih berlegar-legar dalam kotak kenangan. Kehidupan kanak-kanak ku suggguh.. penuh dengan suasana girang dan riang. Sebab ketika itu aku tak pernah memikirkan kesusahan dan masalah. Walau pada ingatanku kehidupan ayah dan ibu sentiasa bergelut dengan kesusahan dan kepayahan. Ibu dan ayah hanya lah petani kecil disamping menjalankan kerja-kerja sebagai tukang rumah kayu. Aku ingat lagi sebahagian besar rumah di kampungku merupakan hasil kerja tangan ayah. Memerah keringat dan mengunakan tulang empat kerat membina rumah samada kecil mau pun rumah besar. hingga kini masih tegak kukuh rumah-rumah yang telah ayahku bina.

Sungguh seronok bila ada rumah baru yang ingin dibena. Bermula dari membersih tapak, upacara menegak rumah, proses pembuatan dan hinggalah rumah itu siap menjadi kenangan indah bagi ku. Aku selalu mengikut ayah pergi bertukang rumah. Dari sekecil-kecil kerja hingalah kerja-kerja besar pernah ku bantu.

Pada hari menegak tiang rumah ada majlis gotong royong dijalankan bersama-bersama orang-orang kampung. Sungguh sepakat orang-orang kampung ketika itu. Mereka turun beramai-ramai untuk majlis menegak rumah dengan di iringi doa selamat dan jamuan. Keluarga tuan rumah tentu sibuk memasak makanan bagi habuan orang-orang kampung. Ayahku sangat tekun dan cermat menjalankan kerjanya sebelum itu ..menyediakan tiang-tiang rumah, gelegar dan rasuk kayu bagi majlis menegak tiang berjalan lancar. Setelah doa selamat dibaca oleh pak imam, dengan diringi selawat tiang rumah pun ditegakkan. Maka terbentuklah asas sebuah rumah dan kemudian nya menjadi tugas ayah untuk menyempurnakan menjadi sebuah rumah.


Kenangan ini masih jelas terbayang dikotak fikiranku. Menjadi sebahagian daripada nostalgia yang akan ku tuliskan.

No comments:

Post a Comment