Sunday, June 14, 2015

DEFINASI RISIKO CUKAI DALAM KONTEKS UNDANG-UNDANG



Sejarah cukai pendapatan di Persekutuan Tanah Melayu bermula dengan pengenalan Undang-Undang pada 1 Januari 1948 yang dikenali sebagai Ordinan Cukai Pendapatan 1947 dan selepas kemerdekaan dan pembentukan Malaysia, ketiga-tiga Ordinan Cukai Pendapatan Sabah, Sarawak dan Persekutuan Tanah Melayu sudah digabung di bawah satu perundangan yang dikenali sebagai Akta Cukai Pendapatan 1967 sehingga hari ini.[1] Di Malaysia, pentadbiran dan pengurusan cukai adalah terletak di bawah tanggungjawab Kementerian Kewangan[2] melalui Lembaga Hasil Dalam Negeri Malaysia.

Dilihat kepada sejarah perkembangan undang-undang percukaian di Malaysia[3], peruntukan undang-undang yang berkaitan dengan cukai adalah Akta Cukai Pendapatan 1967 (Akta 53) yang mengandungi 156 Peruntukan dan 9 Jadual. Terdapat istilah cukai ditakrifkan secara khusus dalam peruntukan undang-undang berkenaan. Undang-undang tersebut umpamanya Akta Cukai Pendapatan 1967 hanya mentakrifkan istilah cukai sahaja.[4] Namun, maksud cukai yang diberikan oleh Akta adalah terlalu umum dan tidak jelas.

            Masalah mengenai definasi cukai telah dinyatakan dalam kes Perry v. Astor[5], Hakim MacMillan dalam kes ini telah menyatakan bahawa:

“However anomalous an enactment may be, it must be applied by the Courts accoding to its terms, unless these terms are susceptible, according to the accepted canons of interpretation, of an interpretation which avoids the anomalies. So far as the intention of an enactment may be gathered from its own terms it is permissible to have regard to that inetention in interpretating it, and if more than one interpretation is possible that interpretation should be adopted which is most consonant with and is best calculated to give effect to the intention of the enactment as so ascertained. More especially, where two sections forming part of a single statutory code are found, when read literally, to conflict, a Court of Construction may properly so read their terms as, if possible, to effect their reconciliation.”




[1] Chin Yoong Kheong.1994. Malaysian Taxation. Ed. Ke-3. Kuala Lumpur: Butterworths Asia. hlm. 1.

[2] Chin Yoong Kheong.1994. Malaysian Taxation. Ed. Ke-3. Kuala Lumpur: Butterworths Asia. hlm. 2.

[3] Sistem percukaian di Malaysia, Singapura, dan Australia mempunyai asal usulnya seperti yang terdapat dalam sistem British. Lihat juga dalam Chin Yoong Kheong.1994. Malaysian Taxation. Ed. Ke-3. Kuala Lumpur: Butterworths Asia. hlm. 1.

[4] Seksyen 2 Akta Cukai Pendapatan 1967 (Akta 53) mentakrifkan cukai sebagai cukai yang dikenakan oleh Akta ini.

[5] (19 TC 255)

No comments:

Post a Comment